”Nebunii de la Cenaclul lui Păunescu” în rapoartele Securității. Interviu Andrei Păunescu
Tudor Curtifan /
11 Martie 2017 / 17:19
Andrei Păunescu s-a referit la cultură
în anii comunismului, folk și patriotism, la modul brutal prin care
mișcarea condusă de marele poet a fost oprită în 1985, și a respins
implicarea partidului în Cenaclu.
DC News: A fost Cenacul Flacăra o alternativă pentru tineri la propaganda comunistă? Se poate vorbi de o rezistență prin cultură?
Andrei Păunescu:
Bineînțeles. Chiar atunci când el a fost interzis, în 1985, rapoartele
oficiale ale Securității, ale cenzurii de partid, spuneau că la Cenaclul
Flacăra exista un fel de mișcare de opoziție. Un fel de partid paralel
la partidul unic. Acesta este și motivul pentru care el a fost oprit în
mod brutal printr-o hotărâre a Consiliului culturii din 16 iunie 1985.
Da, era o rezistență prin cultură,
dovadă că foarte multe cântece de atunci și foarte mulți artiști rezistă
și astăzi. În ultima noapte pe care a petrecut-o în sediul Comitetului
Central, când afară manifestanții erau la Universitate, în 21 spre 22
decembrie 1989, Elena Ceaușescu i-a spus lui Nicolae Ceaușescu că afară
sunt "nebunii de la Cenaclul lui Păunescu". Elena Ceaușescu s-a opus
Cenaclului Flacăra foarte multă vreme. La Revoluție s-au cântat
cântecele Cenaclului.
DC News: Cât de mult a fost PCR implicat în activitatea Cenaclului?
Andrei Păunescu:
Partidul nu a fost implicat deloc. Aș vrea să facem o foarte mare
deosebire. Cine nu cunoaște sau este neinformat face o confuzie între
anumite poziții ale lui Adrian Păunescu despre Ceaușescu și ideea de
susținere a comunismului.
Adrian Păunescu l-a prețuit pe Ceaușescu
când a venit la putere cu un aer nou față de ceea ce era până în 1965,
stalinismul cunoscut cu pușcării politice. Adrian Păunescu împreună cu
Nichita Stănescu și cu alți scriitori au fost foarte entuziasmați în
1968 de gestul lui Ceaușescu de a se opune URSS-ului și de a nu invada
Cehoslovacia alături de Moscova și de alte capital est europene.
Adrian Păunescu l-a admirat pe Ceaușescu
ca persoană pentru că era naționalist în primul rând, nu pentru că era
comunist. Tatăl meu nu putea fi un susținător al comunismului, câtă
vreme tatăl lui fusese deținut politic de către bolșevici și bunicul lui
de către legionari. Adrian Păunescu nu avea nimic în comun cu ideologia
comunistă.
Partidul nu era implicat în Cenaclul
Flacăra. Partidul, tocmai când s-a implicat, l-a interzis. La sfârșitul
anilor ‘60 și începutul anilor ‘70, atmosfera în România era mai
relaxată. Se puteau face gesturi și în cultură. Așa a apărut Cenaclul
Flacăra.
DC News: Cum reușea Adrian Păunescu să adune atâtea nume mari în perioada respectivă?
Andrei Păunescu: Adrian
Păunescu crea artiști. Pe Ștefan Hrușcă l-a luat din satul lui, din
statutul de învățător în Ieud, l-a urcat în autocar și l-a transformat
în ceea ce este astăzi. Vasile Șeicaru era un cântăreț de formație,
formația Cristal din Galați. L-a luat de acolo, i-a scris cântece "La
Adio", "Antiprimăvara" etc. Lui Hrușcă i-a scris "Rugă pentru părinți".
Adrian Păunescu i-a lansat. El a făcut atunci cel mai autentic proiect
"Românii au talent". Pe Tatiana Stepa a descoperit-o când avea 19 ani.
Nu erau nume mari atunci. Sigur, Nichita
Stănescu și câteva excepții reprezentau ceva când au pășit în Cenaclu.
Florian Pittiș era un actor deja format când a venit. La fel și trupa
Phoenix care exista și reprezenta ceva. Iris era o trupă de club
bucureștean, iar când a venit la Cenaclu a venit pentru că era
interzisă. Așa a devenit o trupă de importanță națională. Holograf la
fel. Era o trupă studențească în București iar când au venit în 1984 la
Cenaclul au căpătat audiență și importanță națională. Dar ceilalți, cei
mai mulți erau doar tineri aspiranți. El nu a luat nume mari ci le-a
creat. Victor Socaciu, Nicu Alifantis, Valeriu Sterian.
DC News: Credeți că tinerii mai sunt astăzi interesați de poezie și muzică folk?
Andrei Păunescu:
Întotdeauna. Va exista întotdeauna o minoritate de elită indiferent de
cât de grele sunt vremurile, există o peliculă fină, subțire, uneori
foarte rarefiată de public tânăr care iubește poezia, iubește marile
teme și care nu se poate desprinde de folk, de rock, adică de arta care
presupune mesaj.
Din acest motiv și azi, când nu mai e
vremea folck-ului de pe stadioane, există cântece pe care tinerii le
cântă și pe stradă, acasă, cluburi sau pe terase. De exemplu "Nebun de
alb" a lui Emeric Imre, care tot la Cenaclu s-a afirmat. Sau cântecele
frumoase a lui Mircea Vintilă lansate în anii '70.
Niciodată nu cred că se va distruge
această minoritate de elită, iar speranța noastră este că minoritatea
aceasta se va extinde către un public și mai mare. Poate nu chiar
milioane de oameni câți erau la Cenaclu, dar să fie mai largă felia
decât acum.
DC News: Ați organizat mai multe spectacole Remember Cenaclul Flacăra. Este un proiect care va continua?
Andrei Păunescu:
Bineînțeles. Am organizat câteva ediții extraordinare, cu audiență mare
și cu mulți artiști care au venit alături de noi în această formulă
nouă, Remember Cenaclul Flacăra, deoarece Cenaclul nu a murit. Spiritul
său nu are cum să moară. Ideile de dragoste de țară, de societate, de
părinți și de cuplu sunt veșnice. Ele sunt de la începutul lumii și vor
fi până la sfârșitul ei. Am pornit acum câțiva ani Remember Cenaclul
Flacăra și vom continua, și în țară și în București. În formule mai mari
sau mai mici, ideea este să ducem mai departe Cenaclul Flacăra, care
pleacă de la un vers extraordinar, "și totuși există iubire".
DC News: Sunt mulți tineri care nu cunosc ceea ce a însemnat cu adevărat Cenalcul Flacăra. Ce le transmiteți acestora?
Andrei Păunescu: Le
transmit să guste din frumusețea unor seri de club sau de scenă de tip
folck sau rock, exact așa cum încearcă pentru prima oară o băutură bună,
o mâncare bună, o tigară bună. Vor constata că muzica folck va fi ca un
drog pozitiv.
Atâta vreme cât ești tânăr și iubești,
construiești și vrei să te afirmi, descoperi că ai o identitate, muzica
folck este exact combustibilul de care ai nevoie, iar uneori pansamentul
de care ai nevoie când treci prin momente grele. Cultura nu face rău
nimănui, iar muzica folck este fermecătoare.
Sursa:
https://www.dcnews.ro/un-proiect-asemanator-romanii-au-talent-inceput-in-1973-interviu_535517.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu