Joan Baez - House of the Rising Sun
JOAN BAEZ - The Many Crimes Of Cain
1941 - S-a născut cîntăreaţa Joan Baez ("Farewell Angelina", "The First Ten Years", "Ring Them Bells").
Joan Chandos Baez (n. 9 ianuarie, 1941 în Staten Island, New York) este o cântăreaţă americană de origine mexicană, foarte cunoscută datorită vocii sale foarte individuale. Este deseori numită "conştiinţa şi vocea anilor '60". Multe cântece au o tematică socială.
Este cunoscută în special pentru hitul "Diamonds and Rust" şi pentru numeroasele preluări cum ar fi "There but for Fortune" al lui Phil Ochs şi "The Night They Drove Old Dixie Down" al trupei The Band. Într-o măsură mai mică, lumea o cunoaşte pentru "Farewell, Angelina" şi "Love Is Just a Four-Letter Word". În 1969 ia parte la festivalul Woodstock alături de artişti ca Jimi Hendrix, Santana, Jefferson Airplane unde cântă trei cântece, Sweet Sir Galahad, Joe Hill şi We Shall Overcome, acest ultim cântec fiind un imn al mişcării pentru drepturile civile ale negrilor din Statele Unite ale Americii.
Rămâne de asemenea cunoscută pentru relaţia sa cu Bob Dylan şi pentru marea sa pasiune pentru activism, în special în domeniile nonviolenţei, al drepturilor civile şi ale omului iar, mai recent, este cunoscută pentru acţiunile sale ecologice.
Joan Baez - Diamonds and Rust
Baez are o carieră de peste 50 de ani, a lansat mai mult de 30 de albume şi a înregistrat în opt limbi diferite. Este considerată un simbol al muzicii folk, deşi după anii 60 stilul muzicii pe care îl va aborda va cunoaşte numeroase schimbări, înglobând mai toate stilurile de la rock şi pop la muzică gospel şi country. Deşi este şi a fost ea însăşi o compozitoare şi textieră, în special la mijlocul anilor 70, Baez este adesea considerată ca fiind o interpretă a cântecelor altor persoane, preluând şi interpretând cântece ale unor artişti precum The Beatles, Jackson Browne, Bob Dylan, Woody Guthrie, The Rolling Stones, Pete Seeger, Paul Simon, Stevie Wonder şi mulţi alţii.
Vocea sa are trei octave şi un vibrato rapid, uşor de recunoscut.
Joan Baez - Wagoner's lad
Anii 1950
În 1956, Baez îl aude pentru prima oară pe tânărul Martin Luther King, Jr. vorbind despre nonviolenţă, drepturi civile şi schimbare socială. Artista mărturiseşte că acest discurs i-a smuls câteva lacrimi. Câţiva ani mai târziu, cei doi devin prieteni şi vor participa împreună la marşuri şi proteste.
Drepturile civile
La începuturile carierei lui Joan Baez, problema drepturilor civile ale populaţiei afro-americane devine una foarte importantă în Statele Unite.
Interpretarea pe care a adus-o cântecului "We Shall Overcome", imnul mişcării pentru drepturile civile, scris şi compus de Pete Seeger pentru marşul din Washington al lui Luther din 1963, îi va lega numele de acest cântec pentru posteritate. Cântecul acesta îl va cânta cu ocazia tuturor protestelor la care participă în această perioadă.
Baez se alătură lui Martin Luther King Jr. în marşul său din 1965 între Selma, Alabama şi Montgomery, Alabama, cântându-le celor ce mărşăluiau în tabăra din orăşelul St. Jude, înaintea zilei în care trebuiau să ajungă în Montgomery.
Războiul din Vietnam
Devenind tot mai vizibilă în cadrul marşurilor pentru drepturile civile, artista devine din ce în ce mai vocală în ceea ce priveşte dezacordul ei în privinţa războiului din Vietnam
În 1964, îşi exprimă în mod public refuzul de a plăti 60% din impozitul său de venit, procentul din buget alocat la vremea de Statele Unite ale Americii pentru cheltuieli de război.
Tot în 1964, fondează împreună cu mentorul său Ira Sandperl Institutul pentru studiul violenţei.
Arestată de două ori în 1967[3] pentru blocarea intrării armatei americane într-o sală din Oakland, California, petrece mai bine de o lună în închisoare.
Era un participant frecvent la marşurile şi concertele anti-război, adesea rostind discursuri pacifiste.
Şi-a dedicat o mare parte din timp în anii 70 pentru fondarea şi stabilirea ramurii americane a fundaţiei Amnesty International.
Joan Baez - Black is the color
Drepturile omului
Ca urmare a experienţei acumulate în lupta pentru apărarea drepturilor omului în Vietnam artista îşi creează propria fundaţie, Humanitas International, a cărui scop e să localizeze zonele de pe glob în care drepturile omului sunt încălcate, criticând în acelaşi timp atât regimurile de stâga cât şi cele de dreapta.
Într-o a doua călătorie în Asia de sud-est, Baez ia parte la o acţiune de distribuire de alimente şi medicamente populaţiei din Cambogia, participând în acelaşi timp la o conferinţă organizată de Naţiunile Unite.
Joan Baez în România
Joan Baez a concertat de două ori în România, în 1997 (22 iunie) şi 2004, la invitaţia Fundaţiei Culturale Phoenix. Ambele concerte au avut loc la Sala Palatului din Bucureşti. Narcisa Suciu şi Paula Seling au fost artistele care au susţinut recitaluri în cadrul concertelor Joan Baez care au avut loc în România. Cu ocazia concertului din 11 iulie 2004 publicul român a putut asculta atât melodii de pe albumul Dark Chords on a Big Guitar,cât şi cântecele care au consacrat-o pe artistă. La începutul concertului, artista a cerut scuze publicului în numele poporului american pentru războiul din Irak, iar în finalul concertului din 2004, împreună cu Narcisa Suciu, Joan Baez interpretează cântecul popularRău mă dor ochii mă dor, într-o română pe care presa o numea aproape impecabilă. Interepretarea unui cântec în limba ţării în care concertează este aproape o tradiţie în concertele sale. După concertul de la Sala Palatului, artista a fost invitată la Casa Eliad, unde s-a întâlnit cu folkiştii români, printre care Doru Stănculescu, Mircea Baniciu, Mircea Vintilă. Cel care a însoţit-o pe Joan Baez în timpul şederii sale în România a fost Ducu Bertzi, care a declarat în repetate rânduri că a fost o onoare pentru el să fie alături de Baez cât timp s-a aflat în România.
Albume de studio şi live
Joan Baez, Vanguard (octombrie 1960) (RIAA: disc de aur)
Joan Baez, Vol. 2, Vanguard (septembrie 1961) (RIAA: disc de aur)
Joan Baez in Concert, Vanguard (septembrie 1962) (RIAA: disc de aur)
Joan Baez in Concert, Part 2, Vanguard (noiembrie 1963)
Joan Baez/5, Vanguard (octombrie 1964)
Joan Baez In San Francisco (înregistrat în 1958)
Farewell, Angelina, Vanguard (octombrie 1965)
Noël, Vanguard (octombrie 1966)
Joan, Vanguard (august 1967)
Baptism: A Journey Through Our Time, Vanguard (iunei 1968)
Any Day Now (compoziţiile lui Bob Dylan) (album dublu), Vanguard (decembrie 1968) (RIAA: disc de aur)
David's Album, Vanguard (iunie 1969)
One Day at a Time, Vanguard (martie 1970)
Blessed Are... (album dublu), Vanguard (august 1971) (RIAA: disc de aur)
Carry It On (coloană sonoră), Vanguard (decembrie 1971)
Come from the Shadows, A&M (aprilie 1972)
Where Are You Now, My Son?, A&M (martie 1973)
Gracias A la Vida, A&M (iulie 1974)
Diamonds & Rust, A&M (aprilie 1975) (RIAA: disc de aur)
From Every Stage (album dublu), A&M (februarie 1976)
Gulf Winds, A&M (noiembrie 1976)
Blowin' Away, CBS (iulie 1977)
Honest Lullaby, CBS (aprilie 1979)
Live -Europe '83, Gamma (ianuarie 1984)
Recently, Gold Castle (iulie 1987)
Diamonds & Rust in the Bullring, Gold Castle (decembrie 1988)
Speaking of Dreams, Gold Castle (noiembrie 1989)
Play Me Backwards, Virgin (octombrie 1992)
Ring Them Bells, Guardian (august 1995)
Gone from Danger, Guardian (septembrie 1997)
Dark Chords on a Big Guitar, Koch (octombrie 2003)
Bowery Songs, Proper Records (septembrie 2005)
Ring Them Bells (re-editare sub formă de album dublu, include melodii bonus), Proper Records (februarie 2007)
Day After Tomorrow, Proper Records (septembrie 2008)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu