"Mass-media nu ne iubeşte. Emisiunile folk sunt tot mai puţine, iar noi nu avem acces la tineret"
Joi după-amiază mă întâlnesc cu
Magda Puskas în Piaţa Mihai Viteazul şi ne îndreptăm spre cafeneaua din
incinta Cinema „Florin Piersic”. Stabilind întâlnirea telefonic, prima
dată am trăit sentimentul că vorbesc cu un copil, datorită vocii joviale
şi tinere, ca mai apoi, la întrevedere, să constat că întreaga
fizionomie a Magdei este una tânără: o coafură îndrăzneaţă de blond şi
brunet, o ţinută lejeră de vară şi o agilitate şi degajare în gestică şi
alură.
Servim o cafea de după-amiază, când Magda îmi povesteşte despre
începuturile carierei sale muzicale. Ca orice copil, a cântat... doar că
talentul ei a fost descoperit şi încurajat de către părinţi. Asfel, în
clasa a treia, ajunge la Casa Pionierilor, unde urma să înveţe
chitara... dar s-a evidenţiat prin voce, motiv pentru care a fost
îndrumată să cânte. Începând cu muzica populară, a continuat cu muzica
uşoară şi melodiile de dragoste: „Mică fiind, nu cunoşteam întru totul
semnificaţia versurilor pe care le cântam. Şi eram uimită, cum la
concerte, fiind pe scenă, vedeam femeile plângând la cântecele pe care
le interpretam”.
Deşi avea o înclinaţie şi spre arta plastică, Magda a decis să
fructifice în plan muzical. Până să ajungă la liceu a cântat în grupul
vocal clasic Artemis, alături de care în clasa a 12-a a luat locul II pe
ţară la Cântarea României: „Deşi toată lumea blama Cântarea României,
acesta era un manifest ce scotea tinerele talente din faşă”-
„Nu m-am născut accidental în Reghin: oraşul pădurilor care cântă”
După terminarea liceului, Magda urmează cursurile Facultăţii de
Psihologie în cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai”. Artemis se
destrămase, fiecare a plecat pe drumul său, şi astfel, Magda împreună cu
Sorina Bloj (actualmente Feier) înfiinţează grupul Ecou: „Grupul Ecou
era unul mai deosebit, deoarece făceam un vibrato voce, neexistând
microfon cu reverbe pe atunci, le cream prin voce”. Astfel, cele două
tinere s-au remarcat la multiple festivaluri de muzică, fiind invitate
şi de Horia Moculescu să cânte compoziţiile acestuia.
Cea mai reprezentativă melodie a grupului Ecou este „Taina”, pe care
iniţial Magda a compus-o în limba engleză, fiind la modă în perioada
anilor ’80, melodie ce avea să ajungă un hit în zona muzicii folk.
Melodia a fost tradusă şi interpretată în limba română cu ocazia
împlinirii vârstei de 20 de ani a Sorinei Bloj.
După aceste mărturisiri, Magda îmi spune şi despre alte interese ale
sale: „Am avut o mare pasiune pentru medicină, şi astfel m-am documentat
foarte mult, pentru mine... Sunt o autodidactă, în special pe
homeopatie, pentru mine, pentru armonia şi sănătatea mea. Iar studiile
mele s-au îndreptat şi spre preospunctură şi yoga”.
Cenaclul Flacăra
Pe data de 27 mai 1981, tinerele grupului Ecou participă la
festivalul Baladele Dunării de la Galaţi, în juriu aflându-se poetul
Adrian Păunescu şi alţi membri ai Cenaclului Flacăra şi astfel au fost
remarcate din nou, apreciate şi invitate să se alăture Cenaclului:
„Cenclul Flacăra era o forţă în sine, o rampă de lansare unde activau 40
de artişti, devenite nume mari cu timpul. Şi la început, am cântat
melodii patriotice iar Adrian Păunescu (şoptindu-mi: Mâine este ziua
lui), ne-a spus: «Nu vă stă bine. Cântaţi altceva, ce vreţi voi». Şi
astfel ne-am atras publicul prin melodia «Taina». Aveam la îndemână însă
sute de poezii, atât cele aparţinând lui Păunescu, dar şi altor
scriitori. Cenaclul Flacăra a fost o mână de libertate, aşa cum era
înţeleasă atunci, când tineretul putea face orice şi făcea orice: cânta,
dansa, se bucura de frumos”.
Îi cer Magdei să îmi povestească în continuare despre fenomenul
„Flacăra”, fiindcă nu am zilnic ocazia de a auzi aceste lucruri de la
cineva care a „crescut” acolo: „Mişcarea a fost foarte puternică, Adrian
Păunescu fiind unul dintre puţinii care ar fi putut face asta – a
speriat oarecum conducerea deoarece stăpânea foarte bine tineretul. Am
văzut o psihologie de masă cum nu cred că voi mai avea ocazia. Pe vremea
aceea, mişcarea Cenaclul Flacăra era de anvergură, fiind unică în
Europa, şi în lume existând doar în SUA”.
Magda îşi aminteşte o imagine pe care mi-o evocă încărcată de
nostalgie şi parcă şi acum uluită: „La spectacolul 1000, de la Galaţi...
se întâmpla după un turneu când toţi plecaserăm acasă şi a trebuit să
revenim în grabă: scena era un punct luminos în mijlocul gazonului de pe
stadion şi tribunele pline... Iar la melodia «Rugă pentru părinţi»
interpretată de Ştefan Hruşcă, am văzut cum tot publicul aprinsese o
lumânare... Erau 55.000 de oameni în tribune... şi luminile pe care le
ţineau în mână. A fost o imagine ce mi-a rămas întipărită şi pe care o
pot evoca şi trăi la fel de intens ca atunci”.
Magda a cântat alături de Doru Stănculescu, Nicu Alifantis, Valeriu
Sterian (considerat rebelul grupului), Mircea Vintilă şi a avut o
strânsă prietenie cu „Cristi Minculescu – fratele meu brunet” şi „Ştefan
Hruşcă – fratele meu blond”.
În 1983, povesteşte Magda, Sorina Bloj s-a îmbolnăvit şi astfel a
rămas fără grup. Atunci, s-a „aliat” cu regretata Tatiana Stepa şi au
format grupul Partaj, care la început cânta melodiile Magdei, ca mai
apoi cele două să îşi echilibreze tehnicile şi să creeze împreună.
Şi totuşi Flacăra s-a stins
„Eu în zodiacul chinezesc sunt şobolan, iar şobolanii simt când se
scufundă corabia. Fiinţarea în Cenaclul Flacăra devenise grea – noi,
artiştii, nu eram menajaţi deloc. Iar la un moment dat, am simţit
oboseala prea mare – turneele erau prea lungi, munceam foarte mult,
compuneam, mă extenua. În aprilie 1984 am avut un concert la Călan.
Tatiana avea o problemă cu măseaua iar eu eram răcită, afară ploua şi nu
ne puteam urca pe scenă. Ne-am retras în autocar să îl aşteptăm pe
Adrian Păunescu, dar el a venit pe alt drum şi astfel nu ne-am întâlnit,
dar a constatat că nu eram la concert – a vrut să ne penalizeze, dar am
decis să ne retragem. Şi culmea, după o lună de zile, a avut loc
spectacolul de la Ploieşti, pe stadion. Adrian Păunescu cred că deţinea o
premoniţie asupra lucrurilor în general, astfel, anunţase în timpul
concertului că acesta va lua sfârşit şi că lumea poate merge acasă, iar
cine mai rămâne o face pe propria răspundere. Au plecat artiştii de pe
scenă, a plecat şi poetul, timp în care vântul s-a înteţit iar scena s-a
prăbuşit. Stadionul nu avea iluminare nocturnă, decât luminile scenei,
care s-au stins în urma prăbuşirii. Iar publicul a intrat în panică...
având încă proaspăt în minte cutremurul din ’77, regăsindu-se în bezna
absolută s-au îmbulzit. Astfel, cei ce erau în tribunele de sus nu au
aşteptat să coboare cei de jos, şi oamenii au fost călcaţi în
picioare... au murit 9 copii în noaptea aceea...”
Magda îmi confesează aceste lucruri întristată, dar şi revoltată pe
faptul că învinuirile de mai apoi le-a suferit Cenaclul: „Acest incident
nu se poate pune pe seama lui Adrian Păunescu – el anunţase deja ca
lumea să se retragă, iar cei de la pază nu avut grijă să evacueze
oamenii. Astfel, poetul a fost marginalizat pe toate planurile, el omul
activ şi plin de resurse. Şi odată cu el, a fost respins Cenaclul iar
muzica folk căpătase o rezonanţă negativă pentru toţi. Noi am continuat
să cântăm, la festivaluri, am fost invitaţi în jurii, dar şi aceste
concerte erau destul de rare, oamenilor parcă fiindu-le frică de această
muzică”.
După revoluţie s-a încercat o reînfiinţare a Cenaclului, dar nu se
mai putea utiliza de acelaşi nume datorită revistei „Flacăra”. Iar
aceste încercări s-au materializat în reuniunea artiştilor sub numele de
Cenaclul Totuşi iubirea, căruia i s-au alăturat şi Magda şi Tatiana:
„Se schimbaseră multe, erau alţi oameni, alte priorităţi iar muzica folk
deja apărea ca un factor discordant. După ’89 au fost mai multe
tentative de a recrea ce a fost odată, dar nu s-a putut. Au fost doar
eşecuri, şi datorită publicului care se împuţinase – cei de la putere nu
doreau să susţină folkul, muzica de suflet şi poezia. Un alt factor era
că apăruse o diversitate în toate iar folkul nu mai reprezenta interes
pentru nimeni. Toate încercările lui Adrian Păunescu nu au avut niciun
rezultat”.
Dar munca artiştilor Cenaclului şi artiştii înşişi nu au fost
renegaţi din toate părţile. Astfel, în 1993, cu ocazia Festivalului
Internaţional de Muzică Folk susţinut la Ungheni în Republica Moldova,
artiştii s-au bucurat de o atmosferă care părea de mult apusă, fiind
întâmpinaţi cu deosebit entuziasm de către cei de peste Prut, care încă
le trăiau muzica şi versurile.
Activitatea mass-media şi încercările de promovare ale muzicii folk
Magda îmi povesteşte că, de-a lungul celor 17 ani cât a locuit în
Baia Mare, a fost realizatoarea emisiunii „În căutarea folkului pierdut”
la televiziunea Orizont TV, activitate pe care a continuat-o apoi în
Cluj Napoca, unde locuieşte de 4 ani, prin emisiunea „Gama Folk Major”,
difuzată de postul One TV.
„Am făcut emisiuni cu folkişti de renume: Zoia Alecu, Vasile Şeicaru,
regretatul Emilian Onciu, care mi-a acordat un ultim interviu, şi mulţi
alţii. Am fost cu Tatiana Stepa la ultima sa apariţie, la festivalul
Folk You, am fost la ultima zi de naştere a lui Adrian Păunescu... am
prins multe ultime apariţii şi spectacole ale artiştilor care acum nu
mai sunt.”
Activitatea o continuă prin participarea la serile de folk organizate
de Emeric Imre în Autograf şi care în prezent au loc în Janis, de
Adrian Sărmăşan în Bermudas şi cu diferite ocazii de reuniune a
folkiştilor.
Deşi întreaga sa carieră muzicală pare a fi una simplă şi care
decurge firesc, Magda îmi confesează că a întâmpinat şi întâmpină încă
multe dificultăţi: „Neavând impresar, este greu... este greu să fii şi
artist şi manager. Şi cu toţii ştim că marile contracte se întocmesc la
Bucureşti... dar eu nu am optat pentru Capitală şi prefer să mă chinui
în provincie. Bucureştiul m-ar epuiza”. Dar iniţiativele nu se opresc
aici. Astfel, Magda insistă în continuare la primării ca acestea să
susţină organizarea festivalurilor de folk după modelul marilor
festivale la care a participat. Împreună cu Adina Raţiu, a conceput
proiectul „Şi Mai Fest”, care iniţial trebuia să se deruleze pe o
perioada de 3 zile, dar care nu a fost acceptat acum 3 ani de către
primărie – abia anul trecut şi acesta i s-a acordat câte o zi de folk la
zilele oraşului Cluj Napoca. Pe lângă acestea, Magda are în plan să
organizeze serile de vară clujene, care includ atât seri de folk şi de
romanţe: „Clujul, mai exact Piaţa Muzeului, se pretează la o astfel de
atmosferă şi sunt foarte mulţi copii talentaţi şi dornici de astfel de
evenimente”.
Folk You, proiect susţinut de Marius Tucă şi iniţiat de Dan Andronie,
are loc anul acesta în perioada 2-5 august pe plaja din Vama Veche,
unde va fi prezentă şi Magda, ce va concerta în prima zi a festivalului:
„Am participat aproximativ la toate editţiile. Folk You este o
manifestare amplă ce vizează publicul tânăr. Iar la începuturi cântam pe
plajă, cu tineretul, ca mai apoi să fie creată scena”.
Dar toate aceste ambiţii şi demersuri vin însoţite de o constatare
mai puţin fericită: „Mass-media nu ne iubeşte. Emisiunile folk sunt tot
mai puţine, iar noi nu avem acces la tineret, suntem oarecum
marginalizaţi, izolaţi”.
Deosebirea între folkul de altădată şi cel de acum Magda o găseşte
similară deosebirii între poezia de acum 30 de ani şi cea contemporană:
„Poezia de acum 30 de ani era mult mai criptată. Dar fiecare poezie îşi
cere o melodie, iar cea contemporană se nimereşte rar într-o combinaţie
fericită. Un artist contemporan care mai înainte de toate este poet şi
care reuşeşte armonia între vers şi melodie este Dinu Olăraşu, care îşi
cântă doar versurile sale. Iar eu... prin muzica mea, încerc să transmit
sentimentele şi nu sunetul. Transmit o vibraţie pe care o primesc
înapoi din partea publicului şi care practic îmi oferă forţele necesare
de a continua. Anul acesta se împlinesc 30 de ani de carieră muzicală şi
mă consider un om norocos şi fericit, care poate da din preaplinul său.
Nu am avut niciodată în vocabular cuvântul vedetă şi încerc să ajut
tinerii talentaţi pe cât de mult tot”, încheie Magda această incursiune
într-o lume mai puţin cunoscută şi aproape deloc mediatizată în
timpurile noastre.
Rămân uşor uimită, dar şi încântată de faptul că în ciuda
represaliilor faţă de acest fenomen artistic, cel al folkului, există
spirite tinere care îl menţin. Aflu despre eforturile Magdei Puskas de a
face cunoscute generaţiilor actuale muzica şi poezia, de a transmite
frumosul aşa cum mulţi tineri odată l-au perceput şi apreciat. Iar
mesajul Magdei este unul adresat sufletelor: „Folkul este o poezie, care
îţi creează un sentiment, ce te determină să gândeşti şi să simţi
lucrurile în profunzimea lor”.
Sursa:
http://www.cotidianul.ro/mass-media-nu-ne-iubeste-emisiunile-folk-sunt-tot-mai-putine-iar-noi-nu-avem-acces-la-tineret-189229/



.jpg)




















Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu