Obiceiuri si traditii
Obiceiurile Armenisului sunt
aceleasi cu satele vecine de pe toata Valea Timisului si toata zona
Caransebesului.Unele obiceiuri vechi au mai disparut , luandu-le locul
altele noi.
Aceste obiceiuri sunt legate fie
de evenimente mai importante din viata omului (nastere-botez, inaintarea
in varsta – cununie si moarte) fie de anumite sarbatori (Ajunul
Craciunului, la Craciun , in Ajunul Anului Nou , la Anul Nou, In Ajunul
Bobotezei, la Boboteaza, in saptamâna lasatului sec de carne), sau la
alte sarbatori de peste an.
Obiceiuri legate de naştere
Înainte de a naşte, femeia, se tămâiază
de către casnice, iar o femeie mai bătrână (după cum se spune,
iertată), o ocoleşte având în mână o furcă de tors lână şi un topor şi
spune : „De-o fi fetiţă să iese la furchiţă (să toarcă); de-o fi fecior
să iese la topor(la munca câmpului)”. Copilul născut nu se lasă singur
până la botez. În cazuri excepţionale când familia este nevoită să-l
lase singur se pune lângă copil tămâie, o icoană şi o carte de rugaciuni
ca armă împotriva răului ca „să nu se prindă nimic de el”. La prima
scaldă făcută noului născut se pune în scăldătoare apă sfinţită, un ban
ca să fie bogat, un fir de busuioc ca să fie cu noroc şi tămâie. Apa
sfinţită şi tămâia sunt puse pentru că este născut din părinţi creştini.
La opt zile după naştere moaşa pruncului aduce la biserică într-un vas
apă curată cu busuioc şi flori, care este sfinţită, după care preotul
merge acasă la pruncul şi mama sa, pentru rugăcinile rînduite acum. Au
mai fost şi alte obiceiuri care astăzi nu se mai practică, oamenii
rezumându-se la rânduiala şi rugăciunile Bisericii.
Obiceiuri legate de nuntă
Când tânărul şi-a găsit o fată pe plac şi s-au hotărât să se căsătorească atunci tânărul
împreună cu părinţii şi cu naşul familiei merg la părinţii fetei în
peţit. Se înţeleg asupra datei cununiei şi a invitaţilor la nuntă.
Înainte de oficierea Cununiei cu trei săptămâni familiile anunţă în
biserică evenimentul care va avea loc la data stabilită, anunţ făcut de
preot în fiecare duminică, după Sfânta Liturghie. Tot înainte de cununie
cu o săptămână mirii se prezintă la biserică în faţa preotului pentru
Sfânta Spovedanie şi dacă sunt pregătiţi şi nu au impedimente canonice
se împărtăşesc cu Sfânta Cuminecătură. În dimineaţa cununiei, mirele
împreună cu alţi nuntaşi merg însoţiţi de muzică în alai la naşi, pentru
ca apoi împreună la mireasă şi apoi cu toţii la biserică pentru Sfânta
Cununie. Pe drum tinerii din alai strigă: „ahă, ahă, nuntă mă; nuntă
nuntă şi iar nuntă, ţucui ochii cui să uită”. După Cununie întreaga
nuntă merge la casa fetei, apoi se întorc cu toţii la locul unde s-a
organizat petrecerea. A doua zi invitaţii fetei merg la mire cu zestrea
după care se continuă petrecerea. Şi a treia zi, se organizează
petrecerea cuscrilor.
Distracţia de la evnimentele de
bucurie este reprezentată prin dasuri populare de înaltă ţinută
artistică, dată fiind pregătirea tinerilor în cadrul Formaţiei de
Dansuri Armenişana. Amintim strigături la joc ce odată erau
divertismentul adunării : „Foaie verde busuioc, m-a făcut mama să joc,
dar la lucru cu butucu, la mâncare ca şi lupu.” ; „Şi mai dăi tot des
tot des, ca şi capra la ovăz, hop aşa aruncama-ş arunca, după gură la
mândra, aruncama-ş pân la stele după gura mândri mele.” ; „Mândra mea-i
ca la obrig, unde mor câini de frig, mîţele mor de căldură, şoarecii din
bătătură, babele după făină, mâţele după slăină.”
Obiceiuri la moarte – înmormântare
Bolnavul grav se spală şi se
îmbracă în haine curate şi apoi se cheamă preotul pentru a fi împărtăşit
cu Sfânta Cuminecătură. Când casnicii observă că îşi dă ultima suflare,
i se pun pe piept şi se aprind, lumânări de ceară curată, numite
lumânări de suflet, iar în mâini, tot pe piept, o lumânare în formă de
cruce, tămâie şi un ban. Lumânarea este simbolul luminii lui Hristos,
lumină spre care tinde tot creştinul adevărat, tămâia ocroteşte mortul
de lucru malefic, iar banul este pentru plătirea vămilor. Corpul
mortului se înconjoară cu un fir roşu de lână ca să nu se apropie de el
nimic rău (străjile). Labele picioarelor cu încălţămintea se leagă cu o
sfoară, care după ce se aşează corpul în sicriu se păstrează de casnici
şi la nevoie se foloseşte ca să lege vitele care dau cu picioarele. După
ce acestea au aranjat pe o masă în camera de la stradă, se cheamă
preotul pentru tămâiere. Tămâierea se face dimineaţa, la amiază, seara
şi apoi la miezul nopţii de o femeie bătrână (iertată) cu lumânările de
la suflet în care este pusă tămâie. Femeile casnice, rudeniile şi
cunoscutele ,,se cântă” tot timpul la masa unde zace mortul. Camera
adormitului nu se lasă nici o clipă singură, ci tot timpul trebuie să
fie cineva acolo, fie chiar şi un copil. În serile şi nopţile când zace
mortul în casă, se face priveghiul, adică toţi sătenii, prietenii şi
cunoscuţii se adună şi stau la discuţii. La priveghi fiecare vine cu o
lumânare şi bani pentru a ajuta familia îndoliată. În zorii fiecărei
zile, femeile bocitoare, în număr fără soţ, 9 sau 11, ies afară în
stardă la fereastra camerei în care este aşezat mortul şi strigă „
zorile ” în melodie.
Tot după ce mortul a fost
aşezat pe masă, o femeie casnică cu o fetiţă străină merg la o apă
curgătoare, ducând o oală cu tămâie şi un ulcior. Acolo ia apă cu
ulciorul şi aruncă de trei ori pe iarbă curată, zicând: ,,să fie
tâlharilor, vrăjmaşilor şi moaşelor”, apoi tămâiază locul şi umple
ulciorul cu apă. Casnica merge acasă, iar fetiţa aduce ulciorul cu apă,
ducându-l la neamuri şi vecini, timp de trei zile, 50 de ulcioare, în
felul următor: în prima zi se duc 25 de ulcioare, în a doua zi 22 de
ulcioare, iar în a treia zi 3 ulcioare. În a treia zi nu trebuie să se
depăşească numărul de 3, două se duc la vecini şi ultimul la casa
mortului. Fetiţa primeşte atâţia bani câte ulcioare a dus, o bucată de
pânză şi ulciorul. Tot atunci, când se slobozeşte izvorul, se ia un băţ
lung de un metru, iar la unul din capete se crapă şi se pune un ban,
legându-se în jurul lui flori şi o lumânare. Se fac 3 colaci, din care
unul se dă fetiţei, al doilea rămâne casnicei şi cel de-al treilea
împreună cu băţul se dă unui copil străin. În dimineaţa înmormântării,
casnica şi groparii merg la cimitir pentru a săpa groapa. După ce se
tămâiază locul, unul dintre gropari, la prima lovitură de sapă, scoate o
glie de pământ şi o duce la poarta de intrare a cimitirului, pentru ca
sufletul mortului să nu stea prins după glie. La timpul obişnuit, se
face slujba înmormântării. Înainte de plecarea mortului de acasă, se dă
peste sicriul mortului un scaun cu diferite lucruri (feţe de masă,
prosoape, plapume, ţesături, etc.) unui membru al familiei pe care
trebuie să se aşeze un moment şi mai primeşte o lumânare şi un colac. Pe
drum către biserică, femeile cântă descriind anumite fapte din viaţa
mortului. La biserică se face prohodul, iar apoi se merge la cimitrir.
După ce s-a aşezat sicriul în groapă, se împărţeau deasupra gropii
(astăzi la uşa cimitirului) 25 de colaci şi o lumânare celor care au
fost de ajutor la steaguri şi la dusul mortului. Aceşti colaci se numesc
vămi şi în fiecare colac este înfipt câte un ban. Cel care a
început groapa şi scos glia, primea o oală de pământ cu o cârpă şi o
găină(astăzi bani). Peste sicriu în groapă se aruncă monede, pentru ca
sufletul mortului să-şi plătească vămile. Tot timpul când se acoperă
mortul cu pământ, bocitoarele cântă zorile de groapă. Una dintre
bocitoare, după ce pleacă toţi de la groapă, împlântă la crucea mortului
în pământ un cuţit. Dacă a doua zi, când vin femeile la tămâiat,
ridicând cuţitul, acesta este ruginit, înseamnă că mortul se va face
strigoi, iar dacă acesta este curat, atunci sufletul mortului este la
Dumnezeu. Apoi cu palma se bătătoreşte pământul începând de la picioare,
zicând la prima palmare: ,,într-un ceas te-ai născut”, la a doua
palmare: ,,într-un ceas te-ai botezat”, la a treia palmare: ,,într-un
ceas te-ai cununat”, iar la a patra palmare: ,,într-un ceas ai murit,
mort să fii şi aici să stai”. Iar dacă nu-i bun la Dumnezeu, îl mână în
păduri pustii, unde om nu locuieşte şi cocoş nu cântă şi de-l întâlneşte
pe drum căine, câine să-l mănânce. Iar de-l va întâlni lup, ăla să-l
mînânce. Aceasta se zice de trei ori. O altă femeie, cu un alt cuţit,
taie pe groapă şi zice: ,,eu îl tai”, cealaltă femeie răspunde: ,,nu-l
tăia, că-i bun la Dumnezeu”, atunci prima răpunde: ,,bun să fie”. După
îngropare, la casa mortului, se pune pomană – o masă spre pomenirea
mortului – unde vin toţi cei care au participat la înmormântare, în
special cei care au fost de ajutor. Înainte de sfinţirea pomenii de
către preot, lumânările de la suflet se trec din mână în mână, de la om
la om, în jurul mesei, de trei ori şi fiecare persoană zice:
,,Bogdeaproste, Dumnezeu să-i primească”. A doua zi, dimineaţa, femeile
în număr fără soţ merg la cimitir, tămâiază groapa şi împart colaci şi
lumânări, după ce se stropeşte mormântul de trei ori cu ţuică. Se mai
pun pomene spre pomenirea adormitului la trei sptămâni, înainte de
împlinirea celor patruzeci de zile, la jumătate de an, la an şi alţii
din an în an până la şapte ani. Fiecare pomenire, de acest fel nu se
face fără o slujbă a parastasului sau stâlp săvârşit la biserică
Obiceiuri de sărbători1. De Anul Nou – Sfîntul Vasile cel Mare
Odată cu intrarea în noul mileniu în
anul 2000, în fiecare an credincioşii parohiei Armeniş întâmpină noul
an în biserică, unde la ora 0 preotul paroh dă binecuvântarea rănduielii
de Tedeum la Anul Nou. De cu seara anul nou este anunţat de alaiul
pluguşorului şi al sorcovei, de la casă la casă de către grupuri de
copii, în special dar şi adulţi, recitându-se urările tradiţionale. Cei
care îi primesc cu bucurie aud urarea: ‚,Cîte cuie pe casă atâţia
galbeni pe masă’’ iar cei care nu: ‚,Cîte cuie pe casă atâta nenoroc în
casă’’. Începînd cu anul 1943, odată cu venirea refugiaţilor din
Basarabia şi Bucovina urările au fost însoţite de buhai . Tot în seara
de ajun exista tradiţia unui joc numit Sânvăsâi, când se adunau la o
casă mai mulţi tineri, băieţi şi fete, care descopereau diferite obiecte
ascunse sub mai multe farfuri puse pe o masă. Fiecare obiect are o
semnificaţie ce indică viitorul(parodie) astfel: cărbunele=soţul-soţia o
să fie negru; pieptene=colţat; cocean (tuluj)=sărac; oglindă=fălos;
mărgele=beţiv; grâu=bogat; ban=bănos; foarfece=croitor; lână=cioban;
etc. După descoperirea obiectelor jocul coninuă cu distracţia întâlnirii
a două jumătăţi de nucă puse întrun vas cu apă cu câte o lumânare mică
aprinsă.
Astăzi tinerii nu mai sunt atraşi de astfel de jocuri, vremurile le oferă alte distracţii cum ar fi revelionul.2. De Bobotează
În ajunul Bobotezei cînd
preotul merge la sfinţirea caselor fetele cer un fir de busuioc din
‚‚chita’’(mănunchi) cu care stropeşte casa, pentru ca în seara dinaintea
Bobotezei să-l pună sub pernă ca să viseze viitorul soţ. Astăzi, firul
de busuioc este cerut şi pentru spor la învăţătură.
În ziua de Bobotează preotul
şi credincioşii parohiei merg în procesiune la rîu se sfinteşte apa
stropidu-se toţi enoriaşii şi fiecare iau acasă aghiasma mare fiind
foarte folositoare pentru viaţa omului credincios . Aghiasma are efecte
miraculoase şi se păstrează în loc de cinste tot anul. În aceiaşi zi
creştinii merg la ţarină la grădinile cu pomi fructiferi stropind cu apă
sfinţită pentru un rod îmbelşugat.
3. În sîmbăta lăsatului sec de carne şi a lăsatului sec de brânză
În sâmbăta lăsatului sec de
carne nu se lucrează decât munci uşoare şi se fac ,,cotoroage’’
(pifti-răcituri) şi griş cu lapte care se dau de pomană pentru cei
adormiti din familie, la săraci vecini rudenii şi prieteni.
În sâmbăta lăsatului sec de
brânză nu este bine de cusut pentru că şchiopătează vitele. Acum se fac
clătite numite ,,scoverzile lui Lazăr’’ şi se dau de pomană pentru cei
adormiţi.
În ultimii ani la lăsatul
secului de intrare în postul mare se organizează „Balul izmenelor”,
ocazie deosebită de etalare a frumosului port popular.
4. Sâmbăta întâi din postul mare
În prima săptămână din postul
Paştelui exista o superstiţie legată de ‚,Caii lui Sîntoager’’. În
sâmbăta întâi din postul mare numită Sâmbăta lui Sântoager, fiecare casă
pregăteşte colivă pe care o aduce la biserică, unde după Sfânta
Liturghie se face parastas, pomenindu-se toţi cei adormiţi din familie.
Coliva se împarte la săraci care aşteaptă la uşa bisericii. Foarte mulţi
credincioşi se împărtăşesc cu trupul şi sângele Domnului acum.
5. La Sfinţii patruzeci de Mucenici (9 martie)
De ‚,Sîmţi’’ nu se lucreză
nimic. Fiecare gospodar cercetează uneltele pentru ca să meargă bine în
timpul muncilor agricole de peste an. Gospodinele merg cu pomană pe la
vecini şi rude cu ‚,buşi’’(floricele de porumb), cerînd mijlocirea
sfinţilor mucenici pentru sufletul celor dragi trecuţi la cele veşnice.
6. De Sfîntul Gheorghe – Sîngeorz
Cu o zi înainte de Sîngeorz
femeile se duc la râu cu o oală de pământ nouă, pe care o înconjoară la
gură cu o crenguţă de salcie. Într-o buctă de obeală adună de pe câmp
toate felurile de flori şi ierburi, peste care adaugă: untură de porc,
unsoare de uns carul, găinaţi de găină, usturoi, şi tămâie. Când ajung
la râu cu obeala în mână se întoarce către răsărit î-şi face cruce şi
apoi cu o piară bate obeala pe mai multe pietre din râu, până ce se
amestecă bine conţinutul. Apoi lasă un ban în apă ca plată şi de unde se
împreună apele, ia apă în oală şi vine acasă. Cu această apă
udă(frământă) colacii de Sîngeorz, care sunt făcuţi roată, unul mai mare
cu gaură la mijloc şi unul mai mic tot cu gaură în mijloc şi se coc. În
ziua de Sfântul Gheorghe se merge în grajd la vite, cu oala, colacii şi
unsoarea pregătită. Vacile se stropesc cu apă, se ung cu unsoare şi se
mulg în oală prin colac peste care se face cruce cu primul lapte muls.
De o parte şi de cealaltă a vacii este o femeie. Cea din dreapta când
începe să mulgă zice: cu-cu, iar cea din stânga răspunde răs-cu-cu,
repetînd de trei ori. Apoi femile prind de colac şi îl rup sub pulpa
vacii. Unsoare se păstrează până la măsuratul oilor când se ung şi oile.
Toate aceste se fac pentru protecţia animalelor de lucrări malefice.
În dimineaţa de Sângeorz se
pun la uşi şi ferestre frunze verzi iar peste zi oamenii se udă unl pe
altul, cu apă, pentru ca tot anul să plouă la vreme de trebuinţă.
7. Intrarea Domnului în Ierusalim – Floriile
În ziua de Florii este sărbătorit Corul Sfintei Bisericii. Toţi copiii mici sunt aduşi la biserică şi cuminecaţi.
Cu salcia sfinţită de la
biserică, casnicii se lovesc peste spate, îndeosebi copiii, ca să fie
sănătoşi şi puternici. Salcia se păstrează pusă la icoane sau în dulapul
cu haine timp de un an.
8. Săptămîna Patimilor
Este o săptămână de pregătire pentru
marea sărbătoare a Învierii Domnului. Mulţi credincioşi se cuminecă în
acestă săptămână, mai ales în joia mare cînd se sfinţesc Paştile(pâinile
care se stropesc cu vin la Înviere). Vineri se ţine post negru(nu se
mănîncă nimic), nu se lucreza la câmp, se face curăţenie generală în
casă şi se îngrijesc locurile de veci din cimitir.
9. Ziua Învierii Domnului
Cu lumina sfîntă luată din
biserică cu mic cu mare se merge în procesiune la crucea din partea de
nord a satului, de unde după stihurile Învierii se merge la uşa
cimitirului iar apoi se înconjoară biserica de trei ori şi se continuă
slujba Învierii în biserică. Atunci cînd nu bate vîntul este o adevărată
feerie, lumînările din ferestrele caselor, din cimitir şi din mîinile
credincioşilor, se transformă în lumina sfîntă a Învierii în sufletele
credincioşilor. La sfîrşitul slujbei fiecare credincios ia Paştile şi
primeşte ouă, caş şi carne de miel, toate pregătite de o familie sau mai
multe ce se anunţă din timp că ‚,fac paştile’’. De acum pînă la
Înăltare Domnului salutul este Hristos a Înviat – Adevărat, a Înviat.
Dimineaţa de Paşti se merge cu pomană prin sat, după ce sa făcut
tămâierea mormintelor celor adormiţi. Tămâierea mormintelor o fac de
fapt femeile la fiecare sărbătoare şi Duminica înainte de a merge la
biserică la Sfânta Liturghie.
În ziua de Paşti se taie cu
sapa din grădină glie cu iarbă verde şi se pune în pragul casei pentru
bucuria firii înviate.
Luni la Paşti, după Sfânta
Liturghie, se iese în procesiune(cu Litia) la cimitir unde se face
sfinţirea apei mici şi se pomenesc toţi cei adormiţi. Aici toată
suflarea vine frumos îmbrăcată cu haine noi, cu ouă care se dau de
pomană si se ciocnesc după datină.
Vineri în Săptămâna Luminată, după
slujbă se iese în procesiune la bazinul de apă care alimentează satul se
face aghiasma mică şi se pomenesc toţi cei ce vieţuiesc.
10. Înălţarea Domnului
Toată comunitatea se
pregăteşte în mod deosebit pentru ruga bisericii, punându-se accent pe
primirea musafirior cît mai bine, cu mîncăruri alese ca în tot Banatul.
De dimineţă o parte a
familiei vine la biserică iar o parte se ocupă de ultimile pregătiri.
După Sfânta Liturghie, la crucea din ograda bisericii, se face pomenirea
eroilor, după care elevii şcolii susţin un scurt progam de poezi şi
cântece patriotice.
Pomenirea eroilor
După masă se organizeză horă
iar noaptea bal şi aşa ‚,negeia’’ se petrece şi a doua zi şi dacă
‚,goşcii’’ nu pleacă şi a treia zi.
11. De Rusalii
Biserica este împodobită cu
ramuri de tei şi iarbă verde, creânduse atmosfera foişorului în care sa
pogorât Duhul Sfânt în chip de limbi ca de foc peste Sfinţii Apostoli.
După prăznuirea sărbătorii creştini iau acasă ramuri de tei, din dorinţa
ca Duhul Sfânt să vină şi peste familiile lor, spre întărire în
credinţă, sănătate şi ajutor. În vechime frunza de tei era pusă în
dulap, printre haine, ca să nu le mănânce moliile.
12. Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul – Sânzâienele – 24 Iunie
În ajunul sărbători seara se
merge la ţarină cu crengi verzi de anin şi se pun la capătul holdei ca
apărătoare pentru recoltă. În noaptea sărbători fetele se spălau la râu
ca să nu fie somnoroase peste vară. Dimineaţa se culeg flori de
sânzâiene şi tot felul de plante medicinale pentru diferite boli. Şi la
biserică se aduc flori de sânzâiene.
13. La Sfântul Dumitru – Sâmedru
La Sâmedru în ajun seara se
înoda lanţul din vatra focului iar pieptenele de scărmănat lâna era pus
cu dinţii unul în altul, pentru ca animalele să nu fie răpite de jivine .
15.Naşterea Domnului – Crăciunul
În ajunul Crăciunului dis de
dimineaţă copiii(piţărăii), cu o trăistuţă(bătăcui) atârnată la gât şi
sprijiniţi de un băţ vărgat(colindă), merg colindînd
Sursa:
http://armenis.ro/index.php/obiceiuri
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu